luni, 13 decembrie 2010

File de carte- Fericirea paradoxala




Autor: Andrei Andronic
Findca este o problema de actualitate, astazi vom vorbi despre " Fericirea paradoxala" a lui Gilles Lipovetsky, carte ce ne ofera informatii despre societatea in care ne aflam, in care omul a devenit un homo consumericus, "captiv" intr-o realitate ireala, in care publicitatea excesiva ii produce acestuia o falsa fericire din care este foarte greu, uneori imposibil de a evada. Paradisul pe care Societatea ni-l prezinta atat de pompos, in care materialismul invinge sacrul, releva trista realitate in care omul nu consuma pentru a trai, asa cum este normal, ci traieste pentru a consuma, fapt ce degradeaza in mod succesiv latura spirituala a fiecarei persoane in parte.
Ameliorarea continua a conditiilor de viata a devenit un scop al societatilor democratice, iar spiritul consumerist s-a infiltrat pina si in raporturile individului cu familia si religia, cu politica si sindicalismul, cu divertismentul si cultura. O extindere neincetata a logicii comerciale la toate sferele existentei marcheaza intrarea intr-o noua faza, cea a hiperconsumului. Totul devine marfa, motivatiile cumpararii isi pierd legatura traditionala cu pozitia sociala si sistemul claselor, iar consumul e unul emotional, subiectiv, axat exclusiv pe cautarea noutatii si a placerii. Si totusi, distantindu-se de criticile alarmiste ale societatii de consum si de entuziasmele facile generate de societatea bunastarii, eseul lui Gilles Lipovetsky arata ca perpetua noastra cautare a unei fericiri multiforme nu e reductibila la bunuri materiale. Noua etica consumerista nu presupune in mod necesar o infringere a gindirii, ce isi gaseste un stimul inedit in chiar puternica individualizare a consumului si in faptul ca individul e mai mult ca oricind nevoit sa-si caute propriile repere/ Cuprins: Cele trei faze ale capitalismului de consum • Productie si marketing de masa • O tripla inventie: marca fabricii, ambalajul si publicitatea • Marile magazine • Dincolo de standing: consumul emotional • Consum, timp si joc • Inflatia de nou • Consumator „profesionist” si consumator anarhic • Superman: obsesia performantei, placerile simturilor • Viata profesionala, viata privata • Intelepciunea sau ultima iluzie
Descriere: Traducere de Mihai Ungurean

Un comentariu:

  1. Intr-adevar omul consuma tot ce prinde. Si de multe ori cauta sa-si implineasca nevoile afective, cumparand si consumand cele materiale. Unii ajung "shopaholici", dependenti de cumparaturi, iar pe masura ce trece timpul, dependenta lor se accentueaza. Asa ca, partea buna a crizei din Romania este ca nu-ti permite sa ajungi "shopaholic". Iata ca este si o parte plina a paharului. :))

    RăspundețiȘtergere