Iconoclasmul. Sinodul VII ecumenic de la Niceea din 787
Prigoana
contra clericilor si a credinciosilor care venerau icoanele se numeste
iconoclasm (distrugerea icoanelor) sau iconomahie (lupta contra
icoanelor).
Primul
imparat iconoclast a fost Leon III Isaurul (717-741). Prima masura
iconoclasta a fost porunca sa fie indepartate icoanele din biserici
(726).
Din
dorinta de a arata ca a lucrat in mod legal, Leon III a convocat pentru
17 ianuarie 730 un sfat al senatorilor si al celorlalti demnitari ai statului si ai Bisericii, cu scopul de a-i castiga pentru planurile sale iconoclaste.
Patriarhul Gherman care s-a opus iconoclasmului va fi inlocuit de Anastasie.
La
Constantinopol toti crestinii erau somati sa-si aduca icoanele in
pietele publice, spre a fi arse. Cine se opunea, era ars de viu sau
torturat, taindu-i-se o mana sau un picior.
Impotriva iconoclasmului a scris Sfantul Ioan Damaschin.
Respingand invinuirea ca prin venerarea icoanelor s-ar comite o erezie,
el concepe icoana ca simbol si mijlocitor cu sfantul reprezentat.
Astfel icoana are un rol multiplu : de a impodobi locasul de inchinare
(estetic); de a invata din istoria Bisericii (pedagogic) ; de a insoti cultul divin (latreutic) si de a mijloci harul divin (haric).
Dupa moartea lui Leon, lupta iconoclasta o va continua fiul sau Constantin V zis si Copronymos (741-775).
Daca
Leon al III-lea a lasat ca edictul de interzicere a icoanelor sa fie
sanctionat de consiliul suprem al Imperiului, fiul sau Constantin al
V-lea va convoca episcopii Imperiului la un sinod bisericesc pentru a se pronunta impotriva icoanelor. Astfel, in anul 754 s-au intrunit in mare sobor la Hieria. La
29 august 754, in forul din Constantinopol, s-au dat publicitatii
hotararile eretice ale acestui pseudo-sinod. Ca urmare a acestiu sinod,
cine indraznea pe viitor sa faca o icoana sau s-o cinsteasca, s-au s-o
aseze intr-o biserica sau casa particulara, in cazul ca era episcop sau
preot ori diacon, urma sa fie depus, iar daca era calugar sau laic sa
fie anatematizat si predat autoritatilor civile spre a fi judecat, ca
unul ce s-a declarat dusman al Tatalui ceresc si al dogmelor sfinte. Imparatul a dispus ca si moastele Sfintilor sa fie profanate
si arse.
Dupa
inchiderea sinodului, Constantin V a ordonat ca toate sa fie impodobite
cu tablourile imparatului, cu picturi inspirate din natura.
Urmasul lui Constantin al V-lea, a fost fiul sau Leon IV Chazarul (775-780), numit asa dupa mama sa Irina, prima sotie a imparatului Constantin V. Dupa moartea lui Leon IV, tronul bizantin a trecut in seama lui Constantin VI (780-797), un copil de 10 ani. In locul
minorului, conducerea a fost preluata de mama sa Irina (+802), care
oficial a impartit tronul cu fiul ei. Domnia ei a fost o binefacere
pentru crestinii rasariteni, care au putut din nou sa cinsteasca
icoanele.
Al VII lea sinod ecumenic s-a tinut la Niceea in anul 787. Sinodul s-a tinut intre 24 septembrie si 13 octombrie 787.
Imparateasa
si fiul ei au fost reprezentati prin doi demnitari superiori, papa
Adrian I prin arhipresbiterul Petru si abatele Petru de la Sfantul Sava,
iar patriarhii Alexandriei
si Antiohiei prin monahii Ioan si Toma. Din actele sinodului se stie ca
sedintele au fost conduse de patriarhul Tarasie. Numarul episcopilor
care au participat la acest sinod a fost intre 330 si 367. Afara de
membrii cu drept de vot au mai fost prezenti peste 130 arhimandriti,
egumeni si monahi. Sinodul a combatut punct cu punct hotaririle
pseudosinodului de la 754, contestandu-i-se calitatea de "adunare
ecumenica", intrucat la asa zisul "sobor bisericesc" nu au fost
reprezentati nici patriarhii Rasaritului, nici episcopul Romei. Hotararea sinodului, orientata dupa precizarile Sfantului Ioan Damaschin,
cuprindea urmatoarea decizie dogmatica : Este permis si chiar util si
bineplacut lui Dumnezeu a face icoane religioase si a le venera; dar
aceasta venerare sa fie numai cinstire, iar nu adorare, caci adorarea se
cuvine numai lui Dumnezeu. Cinstirea nu se adreseaza materiei icoanei
si astfel ea nu este idolatrie.
Curand dupa inchiderea Sinodului VII ecumenic
de la Niceea, Carol cel Mare (768-814) - care nu va recunoaste acest
sinod - a primit traducerea latina deformata a actelor sinodului si
atunci el a predat-o teologilor de la palat, comentand cu ei atitudinea
ce urma sa fie luata fata de Sinodul VII ecumenic.
Teologii franci au fost insarcinati sa alcatuiasca o scriere polemica
impotriva celor stabilite la Niceea, cunoscuta in istorie sub numele de
Libri Carolini.
Infrangerea
suferita in luptele cu bulgarii hanului Krum a facut ca armata sa
proclame imparat pe Leon V Armeanul (813-820), armean de origine si
iconoclast. Din al doilea an al domniei lui Leon V, din 814 luptele
iconoclaste au izbucnit din nou. La conducerea iconodulilor se aflau
Teodor Studitul, Nichifor Marturisitorul si calugarii.
Leon
V Armeanul a convocat un sinod. La sedinta I a sinodului din 815, s-a
rostit anatema asupra celor prezenti la Sinodul al VII-lea ecumenic,
anulandu-se toate hotararile aduse de acel sinod si declarand valabile
numai hotararile pseudosinodului de la 754.
Mai
tarziu patriarhul Metodie a convocat la sinodul de la Constatinopol, pe
toti episcopii, egumenii si monahii, care in decursul luptelor
iconoclaste au avut de suferit. Sinodalii au declarat valabile la 11
martie 843 toate hotararile celor sapte Sinoade ecumenice,
restabilind cultul icoanelor, rostind anatema asupra tuturor
iconoclastilor. Episcopii iconoclasti au fost destituiti, locurile lor
fiind ocupate de cei ce au avut de patimit in timpul domniei lui Teofil.
La sfarsit a fost compus un text special de anatematizare a tuturor
ereticilor; textul acesta si al tuturor dogmelor Bisericii, a intrat
apoi intr-un "sinodycon" special ca decizie sinodala, spre a fi citit
anual in intreaga Biserica, in prima Duminica din postul Sfintelor Pasti,
ca un avertisment general. Cum masura a fost luata in ajunul primei
duminici din postul pascal, duminica aceea, din 11 martie 843, a fost
denumita "Duminica Ortodoxiei" ca sa fie spre amintire despre biruinta Ortodoxiei asupra tuturor ereziilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu